5 Mayıs 2013 Pazar

Hıdrellez Günü


 
Geçen sene hıdrellez gününden evimizde çektiğim fotoğraflar... Hıdrellez Dilekleri postumu  Burada yayınlamıştım

Kalbinizin bir köşesinde kalmış unutulmuş bir dileği hatırlayın bugün, yıllar öncesinde olmaz deyip üstünü örttüğünüz hayalinizi güncelleyin... Anılarınızın çekmecesini düzenleyip, hatıralarınızın tozunu alın bu günde... kim bilir o dileğiniz hatırlanmayı bekliyordur belki de, yüreğinizin en derinlerinde...

Yıllar önce yazdığım yazıyı yayınlamak istedim

Çok eski zamanlarda insanlar aralarında mevsimlerden hesap yaparak bir yılı belirler, Bu yıl Hızır ve kasım zamanları diye iki bölüme ayrılırdı. Kasım geçince 6 Mayıstan sonra Hızır günlerinin başlangıcı olarak bilindiğinden, halk arasında Hızır ayının başı olan o gün bahar bayramı olarak kutlanırdı. Ve günümüze kadar gelen hıdrellez bir diğer inanışa göre Hızır ile İlyas ölümsüzlük suyundan içtiklerine inanılan iki peygamberdir. Takvimler 6 Mayısı gösterdiğinde, ikisi birlikte insanların isteklerinin gerçek olmasını sağlayıp rızkları bereketlendirmek amacıyla, yeryüzünü dolaştıkları rivayet edilir.

Hızır ile İlyas halk dilinde birleştirilip Hıdrellez ismi almış. Büyük annelerimizden dinlediğimiz hıdrellez kutlamalarının bir bölümü şimdilerde de devam etmekte. Dileklerinin gerçekleşmesi için, gül dallarının altına taşlardan arzularının resmi çizilmesi gibi. O sene hasta olunmaması için yakılan ateşin üzerinden atlanması gibi... Mutfaktaki erzakların bereket için akşamdan sabaha kadar ağızlarının açık bırakılması gibi...

Hıdrellez kutlamaları kırlarda yapılan pikniklerle devam ederken yeşil yine eskisi gibi coşkulu, ya insanların içi eskisi gibi umutlu mu? Önceden genç kızlar ve delikanlılar hıdrellezde görüşür bir birlerine mani söyleyerek konuşurlardı. Delikanlı “Sarısın sağ olasın. Sinene bağ olasın. Bana yar çoktur ama isterim sen olasın. Derken, genç kız da İstet beni gelirim, sizin eve gelinim. Beni de var isteyen, ben sadece seninin.” Diyordu...

Eski dönemdeki insanların yürekleri umut beklentisiyle doluyken, şimdi teknolojinin içinde boşluklara düşüyoruz. Bizler kurulmuş saat gibi çağa ayak uydurduğumuzdan mı maddeleşiyoruz? Eskiden insanlar her konuda yetersiz durumdayken, çoğunluk niye nostaljiyi arıyor, çoğalan imkanlar duyguları mı köreltiyor? Sık sık duyduğumuz cümleyi yinelemeden geçemiyorum. Tıpkı bayramların eski tadı olmadığı gibi hıdrellezinde eski tadı yok.

Toplumumuzun deneyimleri, atalarımızın sözlerindeki 6 Mayıs Hıdrellez inananların değerleriyle bu yılda geldi... Hıdrellez doğa ve insan arasında simgesel bir uyum sağlayan gelenektir. İsteklerinizin gerçekleşmesini dilerken, Yazımı Sezen Aksu’nun Hıdrellez şarkısındaki başlangıçla sonlandırıyorum. (Bahar oldu aman ah, kese astım gül dalına, adadım yârin adına, iki göz oda. Dağ yeşil, dallar yeşil uyandılar bayrama. Her günü şen, bir benim bahtım kara)

Dilek Afiyon Avcı

7 yorum:

  1. Canin hatirlattigin iyi oldu bahcedeki gulleri donatirim ben bu aksam....

    YanıtlaSil
  2. Canım yüreğine sağlık ne güzelde özetlemişsin eskilere olan özlemimizi.Yüreğinden geçen tüm güzelliklerin seninle lması dileğiyle.Öpüyorum.

    YanıtlaSil
  3. Dilekcim yüreğine sağlık çok hoş bir yazı :) Ben bu sene dilek dilemedim akarsu yok etrafımda nereye atacağımı bilemediğimden ellerimi açıp semaya içten bir dua ederim artık :))

    YanıtlaSil
  4. Kuzum bende bol dua ettim.
    Rabbim herkese hayirlisini nasip etsin.

    YanıtlaSil
  5. Hidirellez hayirli olsun canim. Burda da Türk günü olarak koca bir parkta, büyük senlik yapilarak kutlaniyor, Allahtan bugün havada güzel olmasi dolayisiyla harika gecti, güzel bilgiler icin cok tesekkürler.....

    YanıtlaSil
  6. 4 kuşak bir arada büyümüş olsamda hıdırellez hakkında bir şey bilmediğimi fark ettim. Arkadaşım mesaj atmış çocukluğumuza dönelim resim yapıp asalım diye. Bende ''o ne ki, bana yalan söylediler hıdırellezden bahsetmediler'' dedim. Hemen goggle amcama eski hıdırellez gelenekleri yazacaktım ki sizin yazınısı gördüm. Yalnız yazıyı okuyan genç kuşak olduğumu sanacak ama değilim :)
    Güzel yazınız için teşekkür ederim. Sabah anneme çemkireçeğim neden bir şey bahsetmedin diye :)

    YanıtlaSil
  7. bir benim bahtım kara :(
    burada bittim ben işte.. ben bu yıl dilek dilemedim
    dileğim sizinkilerin gerçek olması.. sevgiler...

    YanıtlaSil

Değerli Düşünceleriniz İçin Teşekkürler...